
Tüketici Hakları Hukuku
-
Tüketici Hukuku Nedir? Neleri Kapsar?
​
Tüketici Hukuku; tüketicinin saÄŸlık ve güvenliÄŸi ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını saÄŸlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu giriÅŸimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluÅŸturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teÅŸvik etmeye iliÅŸkin hususların düzenlendiÄŸi alandır.
​
Tüketici hukuku, her türlü tüketici iÅŸlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar.
Ülkemizde tüketici ile ilgili temel düzenleme “6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun” dur
​
-
Tüketici Mahkemesi Nedir? Hangi Davalara Bakar?
​
Tüketici mahkemesi, tüketici iÅŸlemleri ile tüketiciye yönelik her türlü uygulamadan kaynaklanan davalara bakmakla görevli hukuk mahkemesidir (6502 sayılı Kanun m.73/1). Tüketici mahkemesi, özel mahkeme niteliÄŸinde ilk derece mahkemesidir.
​​
-
Tüketici Mahkemesinin Bakmakla Görevli OlduÄŸu Davalarda Parasal Sınır Nedir?
​
Tüketici mahkemesinde dava açılabilmesi için uyuÅŸmazlığın belli bir parasal deÄŸeri aÅŸması gerekir. UyuÅŸmazlık tüketici mahkemesinin görev sınırlarının altındaysa öncelikle tüketici hakem heyetine baÅŸvurulmalıdır.
​Buna göre 2020 yılı için, 10.390 TL ve üzerindeki uyuÅŸmazlıklar için ise tüketici hakem heyetlerine baÅŸvuru yapılamaz; söz konusu baÅŸvuruların tüketici mahkemelerine, tüketici mahkemeleri bulunmayan yerlerde ise asliye hukuk mahkemelerine yapılması gerekmektedir
​
-
Tüketici hakem heyetlerinin görevi nedir? Tüketici hakem heyetleri kimlerden oluÅŸur?
​
Tüketici hakem heyetleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketici iÅŸlemleri ve tüketiciye yönelik uygulamalardan doÄŸabilecek uyuÅŸmazlıklara çözüm bulmak amacıyla kurulan heyetlerdir. BaÅŸkanlığı illerde ticaret il müdürü ilçelerde kaymakam veya bunların görevlendireceÄŸi bir memur tarafından yürütülen tüketici hakem heyetlerinin diÄŸer üyeleri belediye, baro, tacir/esnaf ve tüketici örgütü temsilcilerinden oluÅŸur.
-
Tüketici hakem heyetlerine yapılacak baÅŸvurularda parasal sınırlar nedir?
​
-
Tüketici hakem heyetlerine yapılan baÅŸvurular için her yıl parasal sınırlar yeniden belirlenmektedir. Söz konusu parasal sınırlar, 2020 yılı itibariyle ÅŸu ÅŸekildedir;
-
6.920 TL’nin altında bulunan uyuÅŸmazlıklarda ilçe tüketici hakem heyetleri,
-
BüyükÅŸehir statüsünde olan illerde 6.920 TL ile 10.390 TL arasındaki uyuÅŸmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri,
-
BüyükÅŸehir statüsünde olmayan illerin merkezlerinde 10.390 TL’nin altında bulunan uyuÅŸmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri,
-
BüyükÅŸehir statüsünde olmayan illere baÄŸlı ilçelerde 6.920 TL ile 10.390 TL arasındaki uyuÅŸmazlıklarda il tüketici hakem heyetleri görevlidir.
10.390 TL ve üzerindeki uyuÅŸmazlıklar için ise tüketici hakem heyetlerine baÅŸvuru yapılamaz; söz konusu baÅŸvuruların tüketici mahkemelerine, tüketici mahkemeleri bulunmayan yerlerde ise asliye hukuk mahkemelerine yapılması gerekmektedir.
-
Hangi tüketici hakem heyetlerine baÅŸvuru yapılmalıdır?
​
BaÅŸvurular, tüketicinin yerleÅŸim yerinin bulunduÄŸu veya tüketici iÅŸleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabilir.
-
Tüketici hakem heyetleri tarafından baÅŸvurular nasıl incelenir?
​
Tüketici hakem heyetleri incelemeleri dosya üzerinden yapılır, gerekli görülmesi halinde tüketici hakem heyetleri tarafından ayrıca taraflar ve bilirkiÅŸi dinlenebilir.
Tüketici hakem heyetleri, uyuÅŸmazlık konusuna iliÅŸkin her türlü bilgi ve belgeyi taraflardan, ilgili kiÅŸi, kurum ve kuruluÅŸlardan isteyebilir. İstenen bilgi ve belgelerin sunulması için tebliÄŸ tarihinden itibaren en fazla 30 gün süre verilir. Talep edilmesi ve tüketici hakem heyeti baÅŸkanlığınca uygun görülmesi halinde bu süre uzatılabilir. Tüketici hakem heyeti baÅŸkanlığınca istenilen bilgi ve belgelerin verilen süre içinde sunulmaması halinde dosyadaki mevcut bilgi ve belgeler üzerinden karar verilir.
Tüketici hakem heyeti baÅŸkanı, çözümü özel veya teknik bilgiyi gerektiren hallerde taraflardan birinin talebi üzerine yahut re’sen bilirkiÅŸi görevlendirebilir. BilirkiÅŸi raporunun hazırlanması için bilirkiÅŸiye verilecek süre, bilirkiÅŸi görevlendirilmesine iliÅŸkin yazının bilirkiÅŸiye tebliÄŸinden itibaren 15 iÅŸ gününü geçemez. BilirkiÅŸinin talebi üzerine bu süre 15 iÅŸ gününü geçmemek ve bir defaya mahsus olmak üzere uzatılabilir.
-
Tüketici hakem heyetleri ne kadar sürede karar verir?
Tüketici hakem heyetine yapılan baÅŸvurular baÅŸvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüÅŸülür ve karara baÄŸlanır. Yapılan baÅŸvurunun niteliÄŸi, baÅŸvuru konusu, mal veya hizmetin özelliÄŸi gibi hususlar dikkate alınarak, karar süresi en fazla altı ay daha uzatılabilir.
Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunması ve talebin baÅŸkan tarafından uygun görülmesi halinde ise baÅŸvurular tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınabilir.
-
Tüketici hakem heyetlerinin kararlarının yerine getirilmesi nasıl saÄŸlanabilir?
​
Tüketici hakem heyetlerinin kararları tarafları baÄŸlayıcı niteliktedir. Söz konusu kararlar yerine getirilmezse, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu kapsamında ilamların icrası hükümlerine göre kararın uygulanmasına yönelik iÅŸlemler için ilgili icra dairesine baÅŸvurulabilir.
-
Tüketici hakem heyetlerinin kararlarına karşı itiraz edilebilir mi?
​
Taraflar tüketici hakem heyeti kararının tebliÄŸinden itibaren 15 gün içinde tüketici hakem heyetinin bulunduÄŸu yerdeki tüketici mahkemesine, tüketici mahkemesi bulunmayan yerlerde asliye hukuk mahkemesine karara karşı itiraz edebilir. Ancak daha önce karar veren tüketici hakem heyetine itiraz amacıyla yeniden baÅŸvuru yapılamamaktadır.
Mahkemeye itiraz aÅŸamasında, tüketiciler 492 sayılı Harçlar Kanunu’nda düzenlenen harçlardan muaftır.
Ancak 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca gider avansı ödenmesi gerekmektedir.
Tüketici hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceÄŸi karar kesindir.
​​
-
Tüketici Haklarına İliÅŸkin Temel Tanımlar:
​
-
Tüketici Kime Denir?
​
Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek veya tüzel kiÅŸiyi ifade eder. Tüketici gerçek ya da tüzel kiÅŸi olabilir. Åžirketler maddedeki tüzel kiÅŸiler kavramına girmez. Åžirketlerin faaliyet konuları ticari olduÄŸundan tüketici sayılmazlar
Gerçek ya da tüzel kiÅŸi malı ticari veya mesleki amaçla edinmemiÅŸ olmalıdır. ÖrneÄŸin bir tacir evde kiÅŸisel kullanımı için aldığı bilgisayara iliÅŸkin uyuÅŸmazlık bakımından tüketici sayıldığı halde, bürosunda kullanmak üzere satın aldığı bilgisayar için tüketici kabul edilmez.
Sadece satın alan deÄŸil, kullanan ya da yararlanan kiÅŸi de tüketici sayılır. ÖrneÄŸin; eÅŸinin hediye ettiÄŸi cep telefonunu kullanan diÄŸer eÅŸ tüketicidir. Aynı ÅŸekilde, ev sahibi adına kayıtlı su aboneliÄŸini fiilen kullanan ve evde oturan kiracı da tüketicidir.
NiteliÄŸi gereÄŸi ticari olan bir malı edinen gerçek kiÅŸiler de bu mal bakımından tüketici sayılmaz. ÖrneÄŸin; ticari araç sınıfındaki araçlarla ilgili uyuÅŸmazlık Tüketici yasası kapsamında deÄŸerlendirilmez. Ancak, araç ticari olmakla beraber “gayrı ticari nitelikte” kullanılacağı kaydına iÅŸletilmiÅŸ olan bir aracı tüketici kredisi kullanarak satın alan kiÅŸi tüketici kabul edilip, uyuÅŸmazlık Tüketici Yasası kapsamında deÄŸerlendirilir.
​​
-
Tüketici Hukukunda Mal ve Hizmet Neyi İfade Eder?
​
Mal: AlışveriÅŸe konu olan; taşınır eÅŸya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal saÄŸlama dışındaki her türlü tüketici iÅŸleminin konusunu ifade eder.
​
-
Tüketici Hukukunda Haksız Åžart ve Yaptırımı Nedir?
Tüketici ile müzakere edilmeden sözleÅŸmeye dâhil edilen ve tarafların sözleÅŸmeden doÄŸan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düÅŸecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliÄŸe neden olan sözleÅŸme ÅŸartlarına “Haksız Åžart” denir.
Tüketiciyle akdedilen sözleÅŸmelerde yer alan haksız ÅŸartlar kesin olarak hükümsüzdür. SözleÅŸmenin haksız ÅŸartlar dışındaki hükümleri geçerliliÄŸini korur.
​
Tüketici Hukukunda Ayıplı Mal ve Yaptırımı Nedir?
Ayıplı mal; tüketiciye teslim edilen malın, taraflarca kararlaÅŸtırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması,
Malın ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliÄŸe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediÄŸi faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir.
​​
-
Malın Ayıplı Olması Halimde Tüketicinin Sahip OlduÄŸu Seçimlik Haklar Nelerdir?
​
Malın ayıplı olduÄŸunun anlaşılması durumunda tüketici;
1 -SözleÅŸmeden Dönme Tüketici bu hakkını kullanmak yönündeki iradesini bildirdiÄŸinde sözleÅŸme hükümsüz kalır ve taraflar sözleÅŸme nedeni ile verdiklerini karşılıklı olarak iade ederler. Yani; ayıplı mal satıcıya, ödediÄŸi bedel tüketiciye geri verilir.
2- Malın Ayıpsız Misli ile DeÄŸiÅŸtirilmesi Tüketiciye, ayıplı malın yenisi ile deÄŸiÅŸtirilmesini talep hakkı tanınmış bulunmaktadır. Malın ayıplı olması durumunda; tüketici aynı cins ve özelliklerde ayıpsız mislinin verilmesini talep edebilir. Teslim edilen yeni malın da ayıplı olması halinde tüketicinin yeniden seçimlik haklardan birisini kullanabilir.
3- Ayıp Oranında Bedel İndirimi Tüketici, malı ayıplı hali ile kabul etmekle beraber maldaki ayıp oranında bedelden indirim yapılmasını talep edebilir.
4- Ayıbın Ücretsiz Olarak Giderilmesi (Ücretsiz Onarım) Tüketiciye tanınan bir diÄŸer seçimlik hak ise ayıbın ücretsiz olarak giderilmesini talep etmektir.
Tüketici yukarıdaki seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiÄŸi bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
​
-
Tüketici Hukukunda Ayıplı Hizmet ve Yaptırımı Nedir?
​
Ayıplı hizmet, hizmetin sözleÅŸmede belirlenen süre içinde baÅŸlamaması veya taraflarca kararlaÅŸtırılmış olan özellikleri taşımaması hali,
Hizmet saÄŸlayıcısı tarafından bildirilen, internet portalında veya reklam ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan ya da yararlanma amacı bakımından deÄŸerini veya tüketicinin ondan makul olarak beklediÄŸi faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler ayıplıdır.
​​
-
Hizmetin Ayıplı Olması Halimde Tüketicinin Sahip OlduÄŸu Seçimlik Haklar Nelerdir?
​
-
Hizmetin ayıplı ifa edildiÄŸi durumlarda tüketici;
​
1-Tüketici, ayıplı hizmetin yeniden görülmesini,
2-Tüketici, ayıplı hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarılmasını,
3-Tüketici, ayıp oranında hizmet bedelinden indirim yapılmasını,
4- Tüketici, sözleÅŸmeden dönme hakkını kullanmak olmak üzere bu haklardan birini saÄŸlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir. SaÄŸlayıcı, tüketicinin tercih ettiÄŸi bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar saÄŸlayıcı tarafından karşılanır.
​
-
Tüketici Haklarına İliÅŸkin Genel Dava Türleri Nelerdir?
​
-
Ticari veya mesleki faaliyette bulunan gerçek ve tüzel kiÅŸiler ile tüketiciler arasında kurulan sözleÅŸmelerden kaynaklanıp tüketici mahkemesinde görülen dava türlerinin bazıları ÅŸunlardır.
-
Satış sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Eser sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Taşıma sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Simsarlık sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Sigorta sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Vekâlet sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Bankacılık sözleÅŸmesinden kaynaklı davalar,
-
Ve yukarıdaki sözleÅŸmelere benzeyen uyuÅŸmazlıklardan kaynaklı davalar görev sınırları kapsamında olmak kaydı ile tüketici mahkemesinde görülen davaları oluÅŸturmaktadır